søndag 23. januar 2011

Det skal ikke så mye til!

Hei!
I forrige norsktime ble vi bedt om å skrive ned litt forskjellig som falt oss inn. En av tingene vi skulle tenke ut var 5 ting som gledet oss. 

Hvis jeg må tenke ut 5 ting som gleder meg, eller får meg til å smile, så må jeg innrømme at det blir vanskelig for meg å tenke ut noen konkrete ting. Det er generelt så mye som kan glede meg i løpet av én eneste dag. Små solglimt blant de mørke skyene på en regntung sommerdag, et smil fra en fremmed på gaten, eller fritak fra de siste slitsomme minuttene av en skoledag. Det er så mangt som kan glede en person, og det er ofte de små tingene man kanskje ikke tenker over.
For eksempel hvis man har en dårlig dag og står i kø i dagligvarebutikken er det overraskende mange som ville satt stor pris på å få lov til å gå foran deg i køen. Andre ville kanskje verdsatt et lite smil minst like høyt. Og hvis du tenker over det; hvor mye energi kreves det egentlig for å sende et lite smil til en stakkar som virkelig trenger det? Det tar 17 muskler for å smile, men det tar 42 å lage en sur rynke i pannen. På dårlige dager får vi til og med frem sure rynker der ingen kunne tru at ein rynkje kunne bu. Hvorfor sette 25 ekstra muskler i aksjon for å utstråle negativitet? Du kan likeså godt la de stakkars 25 musklene hvile slik at de resterende 17 muligens kan forandre dagen til en som virkelig trenger det.

Kanskje man må begynne å tenke over faktumet at det ofte er de minste ting som teller mest. Man kan ikke forandre verden i løpet av én dag, men hvis man har bidratt til å løfte humøret til i det minste én person, så kan man si være stolt av sin innsats for dagen.

NB: Bildet er tatt fra http://letmeshowyou.blogg.no/m_122009.html

2 kommentarer:

  1. Utrolig fin tekst Heidi! Den var veldig munter og jeg var enig i alt du skrev :)
    Hvis alle kunne bare smile litt oftere hadde kanskje flere vært glade.
    Jeg likte også at du dro inn litt humor og referanse til norsk tv :D

    SvarSlett
  2. Veldig fint skrevet Heidi. I starten av teksten kommer det veldig godt frem hva du skal snakke om, noe som gjør at man får god oversikt over tekstens innhold.
    Dette er virkelig en tankevekker, som viser hvor lite som skal til for å glede et menneske, veldig flott tema :)

    SvarSlett